Capítulo 2 Rotores

  • 27.01.2015 21:41

    2.- Rotors

    2.- Rotors;

    2.1.- Definició.

     

    2.1.1.- Remoli horitzontal molt turbulent que sol ser paral·lel a la muntanya i estar al sotavent, l’intensitat dels rotors augmenta amb la velocitat del vent. Tota la zona per sota el laminar s’anomena sub-ondulatoria. A La Cerdanya amb vents molt forts poden donar-se rotors molt propers al terra i  normalment la zona sub-ondulatoria es troben com a màxim fins a la cota de 3000 metres.

    2.2.- Localització.

    2.2.1.- Coneixement del terreny. Preferiblement a sotavent de la muntanya consultar amb el pràctic de la zona. Recordar treballar sempre cara al vent.

    2.2.2.- Amb núvol de rotor, de forma general es pot dir que si el vent es fluix l’ascendència sol estar davant del rotor, si el vent es fort cal buscar l’ascendència en mig del rotor i es pot donar l’ona hidràulica que origina rotors en sentit invers. Aquets fenomen anomenat per A. Blanchard com a ona hidràulica es dona a Cerdanya normalment quan hi ha una forta acceleració del vent al nivell de les crestes.

     

     

    2.2.3.- Sense núvol de rotor, referència a la formula de Prat

    2.2.4.- El forat de fohen, cal evitar volar massa proper a la muntanya en el sota vent si es cau en aquesta zona descendent severa cal sortir amb la max. rapidesa lluny de la muntanya.

     

    2.2.5.- En tots els casos, tan amb núvols de rotor com sense, es fàcil que es tinguin que fer correccions a la deriva

     

    2.3.- Tècniques de pilotatge

    2.3.1.- Abans de començar el vol cal assegurar-se be, cabines trencades amb el cap!

    2.3.2.- En remolc, solen esser remolcs molt complicats cal estar mentalment preparat i vigilar amb atenció les evolucions del avió remolcador per preparar-se per fer les correccions oportunes.

    2.3.3.- Remolcs llargs, en La Cerdanya es aconsellable realitzar remolcs almenys a 2500 metres, l’aprofitament dels rotors no sempre és exitosa.

    2.3.4.- En tot cas quan es comença a aprofitar un rotor cal referències respecta al terra, amb posicions GPS, (molt útil deixar anar boia sense retards de representació). Cal considerar el retard de la representació en planta de les posicions GPS.

    2.3.5.- Correccions de deriva sempre a barlovent, de vagades son imprescindibles.

    2.3.6.-Càlculs d’arribades, han d’esser molt conservadors, ens podem trobar en fortes descendències inesperades amb vents molt intensos.

    2.3.7.- Viratges de gran inclinació, cal fer un pilotatge decidit i com es fa amb una tèrmica estreta, viratges amb gran inclinació sense oblidar tenir una reserva de velocitat per la seguretat; perduda& factor de carga&turbulència.

     

     

    2.3.8.- Els girs de gran inclinaciófan augmentar el factor de carga, i aquest igual que el incerment de pes, augmenta la velocitat de perduda. (ej.60º d’alabeig originen un augment en la velocitat de  perduda de un 41%.)

    2.3.9.- Màxima maniobrabilitat; Més velocitat més maniobrabilitat. Conveniència de velocitat en el tram alt. Elecció del Flap màx.0)

    2.3.10.- Turbulència pot originar sobtadament un factor de carga addicional.

    2.3.11.- El factor de carga es proporcional a la velocitat, per contra cal moderar la velocitat especialment en vol rectilini, per minorar les sotragades en turbulència.

    2.3.12.- El vario en els girs realitzats dins de un rotor sol variar molt d’intensitat i en ocasions no s’evidencia el guany de altura si no es constata amb l’altímetre o amb el vario mig integrat, mínim 20 segons.

    2.3.13.- Vuits i boia un cop es creu estar en laminar. En tot cas correccions dels viratges de gran inclinació o girs per vuits, sempre a barlovent.

     

Contacto

Boletines

Suscríbete a nuestros boletines:

© 2015 Todos los derechos reservados.

Crea una web gratisWebnode